عملکرد بتن اکسپوز در مقابل دماهای بالا

 

بتن اکسپوز یک ماده ساختمانی است که استفاده گسترده ای در ساخت و ساز  دارد

 در شرایطی که در معرض دماهای بالا قرار گیرد

 تغییراتی از جمله کاهش استحکام ، تغییر شکل ، حتی شکست ممکن است رخ بدهد، بنابراین،بررسی عملکرد بتن در این شرایط میتواند برای مهندسان و محققان مهم باشد .

 

 

 

  • نتابج نشان داده اند که  استفاده از فلزات در بتن میتواند استحکام آن را در مقابل دماهای بالا افزایش دهد و در عین حال خطر شکستگی ناشی از تنش های داخلی را نیز افزایش میدهد ،

 

  • استفاده از مواد سیمانی  تکمیلی  مانند متاکالوین و پودر سیلیکات نیز تاثیر مثبتی در استحکام بتن در مواجه با دما های بالا دارد ، به طور خاص پودر سیلیسا بیشترین تاثیر را در افزایش استحکام  بتن از خود را نشان میدهد،

  

 

  • علاوه بر این ، فرآیند گرمایش نیز بر عملکرد بتن تاثیر دارد . بعضی  از اجزا مانند پودر سیلیکات یا خاکستر فلایی که جذب را کاهش میدهند ، تاثیر قابل توجهی در مقاومت فشاری بتن و قدرت بتن در دمای  بالا دارند ، 

 

 

با این حال بتن در مواجهه با دماهای بسیار بالا ممکن است  به سرعت شکسته شود یا قادر به تحمل بارهای استفاده شده نباشد.

 

 

بتن از ترکیب سه ماده اصلی تشکیل میشود که عبارتند از سیمان پرتلند ،  ماسه و آب ،

  • سیمان پرتلند ماده ای است که با اضافه کردن آب فرایند هیدراتاسیون را تجربه کرده و باعث اتصال دو ماده دیگر می شود .
  • نسبت آب به سیمان به مقدار آب مورد نیاز برای تشکیل یک پیوند محکم بین ذرات سیمان و حجم سیمان اشاره دارد.نسبت مناسب آب به سیمان میتواند موجب بهبود مقاومت در بتن شود در واقع مهم ترین مبحث در تولید بتن و ترکیب مواد تشکیل دهنده آن نسبت آب به سیمان است.

 

 

قوام و کارایی : قوام و کارایی بتن به تراکم بتن و نسبت آب به سیمان آن در زمان خمیری  و در نتیجه مقاومت سایشی بسیار بالا در زمان خشک شدن اشاره دارد .

مقاومت: مقاومت بتن به مقاومت خمشی و فشاری آن در مواجهه با بارهای خارجی اشاره دارد، نمونه های بتن برای آزمون مقاومت معمولا به صورت بلوک های مکعب یا استوانه بتنی تهیه می شوند.

 

افزودنی ها : برای بهبود ویژگی های بتن افزودنی های مختلفی مانند روان کننده ها ، انواع چسب بتن ، انواع الیاف ها ، میکرو دانه ها ، و ... مورد استفاده قرار میگیرند .

افزودنی ها میتوانند استحکام ، مقاومت در برابر دمای سرد و گرم ، مقاومت شیمیایی . خواص دیگر بتن را بهبود ببخشند.

 

روش های تقویت : در صورت بروز خرابی و ضعف در سازه های بتنی ، از روش هایی مانند ژاکت های بتنی ، ژاکت های فلزی  و یا الیاف های FRP    و.... استفاده می شود.

 

 

به هر حال ، در مواجهه با دماهای بالا، بررسی و طراحی دقیق توسط مهندسان و  متخصصان معماری و سازه ها از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتوانند بتن اکسپوز  را به گونه ای طراحی و اجرا کنند که تحت تاثیر دماهای بالا کمترین آسیب را ببیند و عمر مفید سازه را حفظ کند

 

مهم است که بدانید که موارد فوق تنها راهکارهای عمومی هستند و بسته به شرایط  و نیاز های خاص هر پروژه  راهکار های دیگری نیز ممکن است لازم باشد.

 بهتر است با مجموعه لیدوما بتن  که از کارشناسان نخبه  در زمینه تحقیق و توسعه ی  تکنولوژی های بتن بهره میبرد.  به شما در انتخاب و اجرای راهکارهای مناسب کمک کند.

 

 شما میتوانید برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با لیدوما بتن در تماس باشید.

 

برخی از محصولات لیدوما بتن :

GFRC

بتن اکسپوز

آجر بتنی

کفپوش

بلوک سبک

قطعات بتنی پیش ساخته

 

ارتباط  با ما: 

کارشناسان فروش     09170700415     -   09170700416

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش