بتن اکسپوز چیست (لیدوما بتن تولید کننده بتن اکسپوز و GFRC)

بتن اکسپوز چیست!؟

 

بتن اکسپوز یا "بتن نما" نوعی از بتن است که با هدف نمایان‌سازی سطح بتن و نگاه زیبا‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.این روش معمولاً در کاربردهای دکوراتیو و طراحی نمای ساختمان استفاده می‌شود، مانند دیوارهای خارجی ساختمان‌ها و نمای بیرونی سازه‌های عمومی, نمای پل ها و ... 

و به نمای ساختمان زیبایی و الگو ویژه‌ای می بخشد.

 

در بالا به تعریف کلی از بتن اکسپوز پرداختیم لیکن برای درک بیشتر این موضوع به بررسی  دقیق تری  ازآن می پردازیم:

بتن یکی از مصالح ساختمانی می باشد که از دیرباز در صنعت ساختمان وجود داشته ، با توجه به پیشرفت روزانه علم ساختمان سازی , تکنولوژی بتن در ساختمان نیز نیازمند بررسی های علمی و دقیق تری برای افزایش  تأثیرات آن بر محیط زیست و پایداری می باشد.

با بیان این دیدگاه که بتن  به عنوان یک محصول با طیف وسیعی از رنگ‌ها، بافت‌ها و اشکال می باشدو به راحتی برای معماران قابل دسترس است, در آینده استفاده از بتن اکسپوز بر تمام جنبه‌های آن تأکید خواهد شد مخصوصا تأثیرات آن بر محیط زیست، جنبه بصری ساختمان‌ها و همچنین تأثیرات آن بر اقلیم کلان و. . بسیار قابل اهمیت می باشد.

 


مصالح ساختمانی مانند فولاد و بتن مسلح در ابتدا در حوزه مهندسی عمران معرفی شدند و تنها با هدف حل مشکلات فنی و نه ایجاد اشکال هنری بودند. در زمینه ساخت و سازهای صنعتی یا پل‌سازی، شکل بیرونی این محصول توسط سیستم سازنده تعیین می‌شد و راهی برای بیان زیبایی و هنر در این مصالح وجود نداشت. 

 

در ابتدا، تلاش برای استفاده از قدرت بتن  در سازه ساختمان بود که باعث شد بتن با گچ، پلاک سنگی یا صفحات سرامیکی پوشیده شود. اما زمانی که به یک ترکیب منظم دست یافت، به منظور داشتن یک سطح بیانگر بافت داخلی همگن، بدون هیچ محافظ یا پوششی، بتن اکسپوز به وجود آمد. و به وجود ماده‌ای بسیار زیبا و مقاوم در برابر عوامل طبیعی کمک کرده است.

 

 

نمای بتن اکسپوز - موزه هنر اورسون

 

نمای بتن اکسپوز   دگرگونی‌های متعددی را در معماری به وجود آورد. به عنوان یکی از مصالح  ساختمانی، بتن اکسپوز امکان  طراحی و ساخت ساختمان‌های بدون محدودیت و با تنوع بالا  فراهم کرده است. توسعه فناوری و تکنیک‌های بتن اکسپوز، به زیبایی‌شناسی معماری کمک شایانی کرده است. 

 

 


در بتن اکسپوز، علاوه بر سیمان، مواد دیگری نیز استفاده می‌شود. این مواد عبارتند از:

1. سنگدانه: معمولاً از سنگدانه‌های درشت به عنوان شن یا از سنگ‌های خردشده به عنوان ماسه استفاده می‌شود. 

 

2. آب: آب به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی بتن استفاده می‌شود. کیفیت و مقدار آب مورد استفاده در تهیه بتن بسیار مهم است.

 

3. مواد افزودنی شیمیایی: این مواد به منظور بهبود ویژگی‌های بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از مواد افزودنی شامل پلاستیسایزرها (برای بهبود قابلیت پمپاژ و کارایی بتن)، افزودنی‌های خاص (برای کاهش نفوذپذیری بتن) و افزودنی‌های رنگ (برای تغییر رنگ بتن) هستند.

 

استفاده از این مواد و مصالح به واسطه فرآیندهای تولید تحت شرایط کنترل شده ,  بتن را پس از سخت شدن به بتن اکسپوز تبدیل می‌کند. بتن اکسپوز نه تنها به عنوان یک رسانه ساختمانی کاربرد دارد، بلکه به عنوان یک عنصر زیبایی در ساختار نقش دارد و همچنین عملکرد خود را به عنوان بخش جدایی ناپذیر از ساختمان انجام می‌دهد.

 

 


 

برای بتن اکسپوز، همان شرایط فنی که برای بتن معمولی که بعداً پوشش داده می شود اعمال می شود. این شرایط شامل کلاس مقاومت حداقل، حداکثر نسبت آب به سیمان (W/C) و حداقل دوز سیمان است. علاوه بر محدودیت‌های فنی، باید از نظر زیبایی شناختی نیز یک مجموعه شرایط رعایت شود، مانند رنگ (تونالیته و یکنواختی) و ساختار (عدم وجود ترک و منافذ). همچنین، بتن باید مقاومت در برابر نفوذ آب و تهاجم محیط را نیز داشته باشد.

لذا طرح اختلاط بتن اکسپوز در دستیابی به سطحی که هم بادوام باشد و هم زیبایی داشته باشد بسیار مهم می باشد.  ترکیبات بتن، فرآیند پخت، کنترل کیفیت و حمل و نقل   در فرآیند تولید و ارسال بسیار دارای اهمیت می باشد.


محدودیت های بتن اکسپوز در روند تولید: 

الف) در حین اجرا تغییر نوع سیمان کارخانه ای مجاز نمی باشد
ب) فقط باید از سنگدانه های تمیز و به اندازه کافی شسته شده استفاده شود.
ج) در کارخانه بتن ریزی فقط باید از آب آشامیدنی استفاده شود .

 

شرایط تحمیل شده به دستور پخت بتن

 

  •      وجود سنگدانه های با قطر زیاد محدود است.

 

  •       استفاده از دوز سیمان بین 300 کیلوگرم بر متر مکعب تا 400 کیلوگرم بر متر مکعب.

 

  •         حداقل کلاس بتن C30/37 برای بتن در معرض خشک و مرطوب

 

  •           حداکثر نسبت W/C برابر با 0.5.

 

  •        دوز کمتر آب توصیه می شود.

   

  •       رعایت دقیق قوام و حد روانی بتن 

 

عدم تولید در شرایط استاندارد و طرح اختلاط مناسب منجر به نفوذ پذیری بالا آب , ایجاد تخلخل در بتن و در نهایت سرطان بتن خواهد شد که استفاده از بتن اکسپوز متخلخل یا طرح اختلاط نامناسب و جذب آب بالا به هیچ عنوانبرای استفاده در نمای ساختمان پیشنهاد نمی شود

 

 

                                ترک لانه زنبوری                                                 سرطان بتن

 

     

     

    بتن متخلخل

     

     

     

     

     

     

     

    در مورد استفاده از رنگدانه‌ها، محدودیت های وجود دارد,مانند :استفاده از یک نوع رنگدانه به دست آمده از یک معدن و با رعایت دقیق دوز آن. رنگدانه‌ها باید در آب نامحلول باشند و رنگ خود را در محیط قلیایی قوی که توسط بتن ایجاد می‌شود حفظ کنند.

    باید پایدار در شرایط بهره‌برداری از کار مربوطه باشند. عدم انطباق با شرایط مخلوط ذکر شده در بالا می‌تواند تأثیرات نامطلوب از نظر دوام و زیبایی شناختی داشته باشد.

     


     

    جنبه های زیبایی شناختی ویژگی های فن آوری های مورد استفاده:

    توسعه تکنولوژی  بتن می‌تواند بر جنبه‌های زیبایی شناختی و جلب علاقه از دیدگاه بصری محیط  برای طراحان , سازندگان و مالکان تأثیر مثبتی بگذارد. امروزه  حفاظت از محیط زیست،اطلاعات معتبر و ایار بتن وظاهر بتن برای طراحان بسیار با اهمیت می باشد.  همچنین، رن بتن و سطح بتن از لحاظ زیبایی شناسی و محافظتی بسیار با اهمیت است.

                                  بافت بتن                                    رنگ بتن

     

     

     

     

     

    بتن اکسپوز رنگی به طور گسترده برای ساخت دیوارها، پانسیون‌ها، پیاده‌روها و سایر عناصر ساختمانی استفاده می‌شود. رنگ طبیعی بتن  خاکستری  و سفید می باشد که در صورت انتخاب کارفرما امکان تولید قطعات لیدوما بتن در هر رنگ و ابعاد میسر می باشد.

    رنگدانه‌ها مبتنی بر اکسیدهای مختلف برای رنگ آمیزی بتن در دسترس هستند و به صورت پودرهای خشک ، مایعات/پراکندگی و پودر گرانول عرضه می‌شوند. 

    روش های متفاوتی برای پرداخت پایانی سطح بتن اکسپوز وجود دارد که در شکل زیر نشان داده شده است:

     

     

    روش های finishing  سطح بتن اکسپوز

     

    نتیجه گیری : 

    طراحی بتن اکسپوز بدون محدودیت بوده و تنوع بالا در معماری و طراحی را ایجاد کرده است لذا کیفیت  و طرح اختلاط مناسب آن  نیز با توجه به کاربری آن بسیار قابل اهمیت است و  نشان دهنده طول عمر مفید نمای ساختمان می باشد

    قابل توجه است که طرح و سلیقه طراحان در ارزیابی زیبایی با توجه به طرح ,  رنگ , بافت و ابعاد و کسانی که آن را استفاده می‌کنند، ممکن است متفاوت باشد. بتن با مزایای طبیعی خود، از جمله قابلیت ذخیره انرژی حرارتی، دوام بالا، قابلیت بازیافت و جلوگیری از استفاده از مواد شیمیایی مضر برای محیط زیست، به عنوان یک ماده ساختمانی پایدار و سبز تحسین‌برانگیز است.

    در حال حاضر، بسیاری از ایالات و جوامع با توجه به علاقه‌مندی به حفاظت از محیط زیست، استفاده از بتن اکسپوز را به عنوان یک مصالح ساختمانی پایداراستفاده  می‌کنند.

     


     

     شما میتوانید برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با لیدوما بتن در تماس باشید.

     

    برخی از محصولات لیدوما بتن :

    GFRC

    بتن اکسپوز

    آجر بتنی

    کفپوش

    بلوک سبک

    قطعات بتنی پیش ساخته

     

    ارتباط  با ما: 

    کارشناسان فروش     09170700415     -   09170700416

     

     

     

     

     

     

     

    رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

    ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

    بازگشت به بخش ورود

    کد دریافتی را وارد نمایید.

    بازگشت به بخش ورود

    تغییر کلمه عبور

    تغییر کلمه عبور

    حساب کاربری من

    سفارشات

    مشاهده سفارش